Follow by Email

torstai 2. marraskuuta 2017

Ajattelumalleista - jälleen kerran :-)

En pidä suuremmin markkinointityöstä, ainakaan siis soittelusta ennestään tuntemattomille ihmisille. Yrittäjänä sitä on kuitenkin pakko tehdä, tai muuten kukaan ei tiedä luomistamme hyvistä tuotteista tai palveluista.

Seurasin itseäni ja tuntemuksiani, ottaessani puhelimen viimeksi käteeni ja soittaessani erään ison yrityksen toimitusjohtajalle. Olin lähestynyt häntä aiemmin meilillä, mutta soitan yleensä perään, koska itsekin tiedän, miten meileille usein käy.

En siis tuntenut henkilöä mitenkään, mutta tiesin, että puhelu voisi johtaa win/win -tilanteeseen. Meille lisää töitä, heille lisääntynyttä psykologista turvallisuutta läpi yrityksen ja sen kautta tulosta viivan alle. Puheenaihe oli tuttuakin tutumpi – oma työ FRM:n (Fatigue Risk Management) parissa, vireys kokonaisuutena ja siitä kehitetty FRM-vireysvalmennus.

Oman toimintani seuraaminen suorastaan hymyilyttää jo minua. Olin varannut kalenteristani soittoajan. Olin selvittänyt etukäteen yrityksen tietoja ja toimintaympäristöä. Olin siis tehnyt hyvät esityöt puhelun eteen. Silti soittoajan lähestyessä huomasin, miten hermostuneisuus nosti päätään ja puhelun mahdollinen eteneminen kävi mietteissä useampaan kertaan: En saa henkilöä kiinni, häntä ei kiinnosta, en osaa vastata hänen kysymyksiinsä, häiritsen häntä työssään, eivät he kuitenkaan tarvitse meitä jne jne...

Seurasin omia ajattelupolkujani ja tunnistin negatiivisen ajattelumallini ja tunteeni, joka siitä seurasi – epävarmuus, riittämättömyys ja jopa tuska, miksi mä ajattelen näin – pitäishän mun jo osata välttää tällaista ajattelutapaa. Tuolla viimeisellä ajatuksella jopa onnistuin vähän vielä lisäämään omaa pahaa oloani. Tunteeni oli siis kasvusuunnassa, mutta huomasin myös, että suhtautumalla tunteeseen tutkivalla ja erittelevällä asenteella sekä lopulta hyväksymällä oman oloni,  aloin kokoajan voida paremmin.

Lopulta puhelimeen oli kohtuullisen helppo tarttua asenteella, että minä teen palveluksen kertomalla heitä hyödyttävästä palvelusta. Ei ole väliä, jos potentiaalinen asiakas sanoo ei, mutta jokatapauksessa minä teen työni ja heille tulee lisää tietoa vireyden lisäämisen mahdollisuuksista.


Vaikka tilausta ei heti tullutkaan, koen silti onnistuneeni ja oppineeni taas jotain ajatusten ohjaamisesta, motivaatiosta sekä erityisesti tunteiden hyväksymisestä. Kiva juttu, mielenrauha saavutettu ja seuraava markkinointipuhelu on taatusti helpompi aloittaa.

perjantai 1. syyskuuta 2017

Kaamoksen kampittamiseksi

Minulta pyydettiin juttua Uniliiton kautta SAK:n tiedotuskirjeeseen tarkoituksena, että antaisin vinkkejä heräämisen helpottamiseen syysaamuina.

Ensin lähestyin juttua tausta-ajattelulla... siis sillä, miten ylipäätään voi herätä vireänä. Siihen kuuluivat työni ja unitieteen perustat:

    1. Unen arvostus, johon liittyen unihygienia
    2. Oman rytmin ymmärrys
    3. Unen pituus ja laatu
    4. Päivittäinen mielentila/ravinto/liikkuminen/palautuminen
    5. Kirkasvalon käyttö

Sitten aloin miettiä, että joopa joo... nämä on oikeasti tärkeitä, mutta antavatko ne lukijalle kuitenkaan yhtään lisävireyttä syksyn kaamospimeyteen.
Toki, jos asiaa sisäistää, mutta yleisesti jostain tiedotuskirjestä luettuna se ei varmastikaan helpolla  aukea.

Eli ei muuta kuin uutta, vähän lukijaystävällisempää ajatusta kehittämään.  Koska tiedotuskirjeeseen tuli tiivis,  hienosti toimittajan editoima versio, pistän tähän blogiin sen alkuperäisen pidemmän  tekstini. Toivon, että siitä saat kaamosaamuihisi apua :-)

Konsteja kaamoksen kampittamisekesi:

1. Kirkasvalo: 
Sytytä herättyäsi kirkasvalolamppu, jossa tehoa löytyy vähintään 2000-3000 luksia. Käytä tätä heräämisen jälkeen 20 cm etäisyydeltä noin puoli tuntia, 40 cm etäisyydeltä tunnin ja 60 cm etäisyydeltä 2 tuntia päivässä.  Kevyen mallin voit ottaa mukaan vaikka työpaikalle jatkamaan valohoitoa. Vuorokausirytmimme säätyy valon tahdittamana, siksi valo aamulla lopettaa unihormonin vaikutuksen ja nostaa vireyttä.

2. Kylmä vesi: 
Pese kasvot kylmällä vedellä ja juo lasillinen vettä tyhjään mahaan. Verenkiertosi virkistyy ja aineenvaihduntasi lähtee käyntiin. Vesi virkistää aina. Juo vielä toinenkin lasillinen ennen töihin lähtöä ja muista juoda sitä säännnöllisesti myös töissä. Usein nuutunut olo paranee jo sillä.

3. Kofeiini:
Nauti kofeiinipitoista juomaa vähän ennen töihin lähtöä. Kortisolitaso on heräämisen jälkeen luonnostaan korkealla ja siten jo virkistänyt sinut, siksi kofeiini poistaa mahdollista väsymyksen tunnetta parhaiten n. tunnin jälkeen heräämisestä. Kofeiini nostaa verenpainetta ja sydämensykettä ja jopa tarkkaavaisuuden on todettu parantuvan sen avulla. Ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä ja riippuu aineenvaihdunnasta ja kofeiinin nauttimisen päivittäisisitä määristä, miten paljon se sinuun vaikuttaa.

4. Kananmuna:

Laita kananmuna keittimeen heti herättyäsi ja tee aamutoimet sillä aikaa kun se kypsyy, tai tee herkullinen munakas, jos ehdit. Kananmunasta saat lähes kaikkia tarvitsemiasi aineita kehollesi ja mielellesi. Siitä löytyy proteiinia, terveellisiä rasvoja, monia tarvitsemiasi vitamiineja ja mineraaleja. Lisäksi se pitää nälkää kurissa pitkään, joten jaksat aamusi ilman turhaa nälän tunnetta.

5. Kävely:

Liikkuminen herättää kehosi toimimaan, aineenvaihduntasi paranee ja stressi lievenee. Ulkoilma lisäksi virkistää, joten hengittele raikasta ilmaa, kohenna ryhtiä ja ota muutama venytys vielä ennen päivän alkua. Kiitä vielä itseäsi siitä, että näin teit päivästäsi paremman!

Näillä konsteilla helpotat aamuasi, mutta tarvitset jaksamisesi tueksi ilman muuta riittävästi unta ja myös päivittäistä palautumista. 

Päivi Saarijärvi
FRM -vireysvalmentaja
VITALGO

ps. http://shop.vitalgo.fi/ osoitteesta löytyy kirkasvaloa ja muita keinoja syksyn piristämiseen!